تبلیغات
این وبلاگ برای همه میباشد - قطار «خسته دلان»


من دوستی میخام اینم شمارم 09378424068

پولدار شوید:

درباره وبلاگ:


آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها :


پیوندها:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ:


وضعیت در یاهو:

امار:

رتبه سایت در گوگل:

تبلیغات :


قطار «خسته دلان»

نوشته شده توسط: Admin
چهارشنبه 23 دی 1388-11:20 ق.ظ

خسته دلان


یادداشتی بر مجموعه تلویزیونی «خسته دلان» ساخته سیروس الوند
در چند سال اخیر حضور کارگردانان سینما در تلویزیون، پررنگ تر شده است. حضور این فیلم سازان و ساخت برنامه‌ها‌ و مجموعه‌ها‌ی تلویزیونی از سوی آنان، اتفاق خوشایندی است که باید آن را به فال نیک گرفت. رویکرد سینماگرانی چون سامان مقدم با سریال‌ها‌ی «پریدخت» و «شمس‌العماره»، مازیار میری با «گاوصندوق»، محمدعلی سجادی با «جستجوگران»، کیانوش عیاری با «روزگار قریب»، محمدرضا هنرمند با «زیرتیغ» و «آشپزباشی» و...، نشان از علاقه مندی آنان به ارتباط با طیف انبوه مخاطبان رسانه ملی دارد. «سیروس الوند» به عنوان کارگردانی صاحب نام پس از مدت‌ها‌ فعالیت در عرصه سینما، مدتی است که با ساخت فیلم‌ها‌ی تلویزیونی چون «مرد»، «ستاره‌ها‌ی سوخته» و «عروس برفی»، توانایی خود را در این رسانه محک می‌زند. وی چند هفته‌ای است که بینندگان قاب شیشه ای را، به تماشای نخستین مجموعه تلویزیونی‌اش «خسته دلان» میهمان کرده است. وی برای روایت داستان‌ها‌ی متفاوت خود، ساختار اپیزودیک را برای این سریال برگزیده است. ماجراهای «خسته دلان» در قطار در حال حرکتی می‌گذرد که در هر قسمت از آن، یک داستان با حضور بازیگران مهمان، برای بیننده بازگو می‌شود. اگرچه چند بازیگر ثابت در تمامی‌ قسمت‌ها‌ی «خسته‌دلان»، حضوری مستمر دارند. برخلاف بسیاری از برنامه سازان تلویزیون، سیروس الوند این جسارت را داشته است که به بهره گیری از لوکیشن‌ها‌ی متفاوت و لوکس، روی چندان خوشی نشان ندهد. او شیوه دشوار و چالش برانگیزی را، برای اجرا، فیلم برداری، کارگردانی و روایت داستان‌ها‌ی «خسته دلان» برگزیده است. بی تردید اجرای تکنیک‌ها‌ی کارگردانی، برای ساخت سریالی در قطار -آن هم در حال حرکت-، محدودیت‌ها‌ی فراوانی را برای الوند به همراه داشته است. اما وی با ارائه تصاویری چشم نواز، بدیع و ملموس، مخاطب خود را به کسالت نمی‌کشاند. اگرچه هر یک از قصه‌ها‌ی «خسته دلان» به جای فضای بسته، لوکس و شیک آپارتمانی، در یک قطار در حال حرکت رخ می‌دهد، اما به لحاظ قاب بندی چشم اندازهای بصری، میزانسن، طراحی حرکات دوربین- آن هم در فضایی بسته- در نوع خود کاری نو و متفاوت به شمار می‌آید. سیروس الوند برای واگویی داستان‌ها‌یش از ساده ترین روش ممکن، یعنی روایت خطی، استفاده کرده است. اما با توجه به شخصیت پردازی‌ها‌ی به جا و مناسب، قطار «خسته دلان» را پناهگاه آدم‌ها‌یی ساخته است که مسافر سرنوشت هستند.

بقیه در ادامه ی مطلب...



منبع:
http://picbaz.mihanblog.com

تاریخ آخرین ویرایش:- -



* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام: